Váš osobný kuchár už viac ako 14 rokov

Košík je prázdny

7 tipov, ako byť výkonný (nielen) v práci

Rady pre zdravie / 7. 11. 2020

Zvládať všetky povinnosti a ešte si aj nájsť čas pre seba? To je niekedy snáď naozaj nemožné. Aj tak by sme sa o to však mali pokúšať. Ak navyše vyskúšaš aspoň zopár z týchto 7 rád, nejaký ten čas určite ušetríš.

7 tipov, ako byť výkonný (nielen) v práci

1. Život v rovnováhe

V súčasnosti sa stále častejšie stretávame s propagáciou zdravého životného štýlu a viac sa hovorí o vyrovnanom pracovno-súkromnom živote. Ak chceš byť pri svojej práci naozaj výkonný/á a sústredený/á, musíš občas aj vypnúť. Načerpaj energiu so svojou rodinou, kamarátmi alebo pri nejakej voľnočasovej aktivite.

notebook na posteli

Platí, že oddýchnutá myseľ toho zvládne aj za polovičný čas omnoho viac ako myseľ, ktorá pracuje bez prestávky a nemá žiadny priestor na „vypnutie“.

2. Urči si priority     

Jedna z najväčších výziev v rámci time-manažmentu je naučiť sa pracovať na tom, čo je najdôležitejšie, nie na tom, čo „najviac horí.“ 

Na to, aby si vedel/a, čo je dôležité, si v prvom rade musíš vedieť určiť ciele. V súlade s bodom číslo 1 by si si pri určovaní cieľov mal/a okrem otázky „Aké sú moje profesijné ciele?“ odpovedať aj na otázky:

  • Aké sú moje duševné ciele (aké schopnosti sa chcem naučiť, čo chcem vedieť/ovládať)?
  • Aké sú moje rodinné a sociálne ciele?
  • Aké sú moje finančné ciele?
  • Aké sú moje ostatné osobné ciele? (napr. zabehnúť maratón, cestovať do Číny a pod.)

Tieto otázky slúžia na to, aby si jednotlivým úlohám vedel/a pri plánovaní určiť prioritu. Ich dosiahnutie ťa bude motivovať a dodá ti energiu k dosahovaniu ďalších, možno ešte väčších cieľov. Dôležité je taktiež to, aby si si každý cieľ vždy poctivo zapísal/a a pri jeho vymýšľaní sa nezabudni pridŕžať zásad SMART.

3. Nauč sa hovoriť NIE

Základné pravidlo manažmentu: Hovorte NIE vždy, keď je to možné a hovorte ÁNO, len keď je to nutné.

Jedným z najčastejších dôvodov, prečo pravidelne trpíme nedostatkom času je skutočnosť, že od nás niekto niečo stále chce. Nehovorím, že odteraz nemáš nikomu s ničím pomôcť. Treba však zvážiť, či ťa dané úlohy len neoberajú o čas a energiu, či je skutočne nevyhnutné ich vykonať a či by si ich mal/a vykonávať práve ty.

4. Plánovanie je základ

Odporcovia podrobného plánovania sú presvedčení, že zaberá príliš veľa času, ktorý by mohli použiť na prácu.  Ak si však zavalený/á prácou a inými povinnosťami, ktoré riešiš len operatívne, bez plánu budeš mať omnoho väčší problém sústrediť sa na jednotlivé úlohy. Navyše, zmätok a chaos ťa budú vždy len demotivovať, čo ťa v konečnom dôsledku oberie ešte aj o energiu.

kalendár, hodiny, plánovač

Aj jednoduchý plán pritom môže priniesť do tvojich myšlienok značný pokoj a ako zistíš aj v tomto článku, dokonca aj lepší spánok.

Pri plánovaní by si sa mal/a držať dvoch nasledovných zásad:

  • Plánovanie nemôže byť bez termínu.
  • Všetky svoje úlohy, aktivity a termíny si okamžite zapisujte do diára alebo kalendára. Zabudni na vetu „To si zapamätám“ alebo „To si zapíšem neskôr.“ Ver mi, 80 % si nezapamätáš a nezapíšeš neskôr.

5. Nechaj si rezervu

Nikdy by si si nemal/a plánovať 100 % svojho pracovného i voľného času. Je potrebné si nechávať rezervu na tzv. požierače času a riešenie nečakaných situácií. Pokiaľ si túto rezervu nenecháš, čo i len malé vyrušenie ti úplne nabúra tvoj kalendár.

Odporúčané je plánovať 60 % svojho času a 40 % si nechať ako rezervu. Ak ti ostane voľný čas, jednoducho presunieš úlohu z nasledujúceho dňa alebo si dopraješ o to dlhší oddych.

6. Vysporiadaj sa so žrútmi času

Určite aj ty musíš počas dňa riešiť niekoľko malých, neustále sa opakujúcich úloh, ktoré ťa neustále otravujú a v konečnom dôsledku zaberú rovnaký čas ako veľké a podstatné úlohy. Jednou z možností ako sa týchto žrútov času zbaviť, je ich združovanie.

Združovanie znamená, že všetky úlohy rovnakého typu riešiš v ten istý moment. Príkladom môže byť urobenie jedného veľkého nákupu cez víkend namiesto štyroch malých počas týždňa. Ďalším príkladom môžu byť telefonáty či maily, ktoré musíš každodenne riešiť. Vyhraď si na tieto úlohy napríklad určitú hodinu počas dňa a pokús sa všetky telefonáty i emaily vyriešiť v danom čase.

7. Nauč sa delegovať

Delegovanie nie je len pracovnou záležitosťou, hoci práve tam ho môžeš využiť asi najčastejšie.

Mnohí ľudia, najmä manažéri vo firmách, majú zásadný problém s delegovaním úloh. Buď to nevedia, nenapadne im to alebo si povedia, že si to radšej spravia sami a dobre. Ani jeden z týchto prístupov nie je správny.

Delegovanie by sa malo plánovať podľa nasledovného modelu:

  • Výsledky – Aké sú požadované výsledky?
  • Motivácia – Aký prínos prinesie delegovanie konkrétnej úlohy mne a aký kolegovi, ktorému ho delegujem?
  • Osoba – Aké (mimo)profesijné skúsenosti má kolega a sú tieto zdroje využívané?
  • Poriadok – Na čo treba dávať pozor? Postup, rozsah, náklady, dôležité detaily.
  • Nástroje a pomôcky – Aké pracovné nástroje a pomôcky budú potrebné? Sú k dispozícii?
  • Vybavenie.

Takéto delegovanie platí najmä u práce. Čo sa však dá delegovať v osobnom živote?

Napríklad strava. Bežne na ňu musíš myslieť ráno, doobeda, na obed, poobede a aj večer. Aj tu však existujú možnosti , ako sa tejto starosti zbaviť, respektíve delegovať ju na iných. Tvojou jedinou úlohou bude už len vychutnať si každú porciu a rozmyslieť si, ako investuješ ušetrený čas.

krabičková diéta, rezance, mäso, zelenina

Rada na záver

Ak chceš byť výkonný/á, musíš mať dobre nastavený time-manažment. Správne nastavený time-manažment si následne vyžaduje sebadisciplínu pri jeho dodržiavaní. K sebadisciplíne sa dopracuješ (donútiš), ak si dostatočne motivovaný/á. Túto motiváciu musí v sebe nájsť každý sám.

Pre mňa je dôležité to, že stihnem v práci všetko, čo chcem, potrebujem, musím a zároveň sa stíham venovať behaniu, tancovaniu, kamarátom a rodine :-). Tých pár „ťažkých chvíľ“ pri plánovaní a prekonávaní sa v dodržiavaní plánu, mi za to rozhodne stoja.

Autorom článku je manažérka s dlhoročnými skúsenosťami, pôsobiaca zároveň ako lektorka jógy.

Chudnutie môže byť aj jednoduché

Bez problémov! 2-3 jedlá denne, presne podľa tvojho harmonogramu. Žiadne nakupovanie, varenie ani zdĺhavé umývanie! Stačí otvoriť, zjesť a počkať, kým sa dostaví výsledok.

facebook-icon